دوشنبه ۱۳۹۷/۶/۱۹ - ۱۴:۶
چگونه اینترنت اشیاء کسب‌وکار را متحول می‌کند؟
اینترنت اشیاء پدیده‌ای فراتر از اتصال ساده‌ی بین دو دستگاه‌ یا سیستم است و موجب می‌شود فرصت‌های بسیاری برای ایجاد محصولات و سرویس‌های جدید به وجود آید.
بر اساس نظرسنجی جدیدی ازforbes insight که ۷۰۰ مدیر در آن شرکت کرده‌اند، ۶۰ درصد از شرکت‌ها با کمک نوآور‌ی‌های مبتنی بر اینترنت اشیاء کسب و کار خود را گسترش داده و یا نوع جدیدی از آن‌ را راه‌اندازی کرده‌اند، ۳۶ درصد از آن‌ها نیز در حال بررسی امکان شکل‌گیری کسب و کارهای جدید هستند. علاو بر این، در حال حاضر ۶۳ درصد از آن‌ها با ظرفیت‌هایی که اینترنت اشیاء به وجود آورده است سرویس‌های جدید و یا به روز شده‌ای را به مشتری ارائه می‌دهند.
اینترنت اشیاء پس از نفوذ در دنیای اتصالات، وارد دنیای کسب و کار می‌شود و این موضوع، نتایجی مثل افزایش سودآوری را در بر خواهد داشت.
بیشتر از نیمی از مدیران تأکید کرده‌اند که اینترنت اشیاء موجب افزایش درآمد می‌شود. اخیرا ۴۵ درصد از آن‌ها گزارش کرده‌اند که اینترنت اشیاء میزان سود را ۱ تا ۵ درصد افزایش داده است، و ۴۱ درصد میزان سوددهی سالانه ۵ تا ۱۵ درصد را گزارش کرده‌اند. همچنین حدود ۹۴ درصد از آن‌ها ۵ تا ۱۵ درصد افزایش سودآوری که نتیجه به کارگیری اینترنت اشیاء است را در سال آینده پیش‌بینی کرده‌اند. اما مزایای اینتزنت اشیاء بیشتر از افزایش میزان سود و درآمد خواهد بود. در ادامه پنج مورد از مزایای تحقق اینترنت اشیاء در کسب‌وکار را بررسی خواهیم کرد.

فرصت‌های بیشتر در گرو داده‌های بیشتر:

طبق نظرسنجی forbes insights : کسب و کارها فرصت‌های جدید مثل نگهداری پیشگیرانه، ارتقاء خودکار محصولات یا به‌روزرسانی آن‌ها و ردیابی دارایی‌ را تجربه کرده‌اند. اطلاعاتی که سنسورهای تعبیه شده در سیستم‌های تولید، خطوط مونتاژ، انبارها و وسایل نقلیه تولید می‌کنند، به مدیران کمک می‌کند تا از چگونگی جریان کار آگاه شده، بر محصولاتشان نظارت داشته و عملکرد محصولات خود را بهبود بخشند. داده‌های زیادی بین مراکز داده، سیستم‌های تولید، سنسورها و سیستم‌های اینترنت اشیاء جا‌به‌جا می‌شود، این اطلاعات لحظه‌ای، به شرکت‌ها کمک می‌کند بینش عمیق‌تری از بهره‌وری و عملکرد سیستم‌ها و فرآیندهایشان داشته باشند، و این فرصتی برای نوآوری و رشد خواهد بود.

 

روش‌های جدید برای درک مشتری:

 اینترنت اشیاء راه را برای استفاده از فرصت‌های دید کامپیوتری (از طریق دوربین‌ها و دیگر سنسورهای بصری) فراهم می‌کند تا همانطور که جنبه‌های عملیات حیاتی شرکت را زیر نظر دارند، بینش عمیق‌تری نسبت به رفتارها و نیاز‌های مشتری پیدا کنند. نزدیک به نیمی از مدیران در نظرسنجی  Forbes Insightsگزارش کرده‌اند که با تجزیه‌ و تحلیل‌های بصری که در بخش‌هایی از شرکت انجام داده‌اند، اطلاعاتی را درمورد افراد، اشیاء و موقعیت‌ها کسب‌ کرده‌اند. برای مثال، با استفاده از دوربین‌های طبقات که با هوش مصنوعی یا سیستم‌های تحلیلی یکپارچه شده‌اند، خرده‌فروشان بهتر می‌توانند واکنش مشتریان را نسبت به تبلیغات طبقه فروش، درک و پیش‌بینی کنند.

 

ایجاد کسب و کارهای جدید:

نتیجه نظرسنجی Forbes Insights این را کشف کرد که اینترنت اشیاء به کسب‌و‌کار‌ تجاری جدیدی تبدیل شده است.  اکثریت مدیران گزارش می‌دهند که اینترنت اشیاء فرصت‌های کسب‌و‌کار جدیدی ایجاد می‌کند.  برای مثال، در حال حاضر شرکت‌ها این فرصت را دارند که نه تنها محصولات خود را تولید کنند، بلکه برای نظارت بر عملکرد این محصولات، به لطف الگوریتم‌هایی که زمان تعمیرات را پیش‌بینی می‌کنند، خدمات پس از فروش ارائه دهند. این داده‌های اینترنت اشیاء می‌تواند در اکوسیستم سازمان که از شرکا و مشتریان تشکیل شده است، به اشتراک گذاشته شود، تا منجر به نوآوری‌هایی در قالب خدمات ارزش افزوده جدید و تعامل مستمر شود.

 

بهبود تجربه مشتری:

اینترنت اشیاء نقش مهمی در افزایش تجربه مشتری دارد که بخش تجاری مهمی در اقتصاد امروز محسوب می‌شود. طبق نظرسنجی بیش از نیمی از شرکت‌ها روی اینترنت اشیاء سرمایه‌گذاری می‌کنند تا تجربه مشتریان را بهبود بخشند و 42 درصد آن‌ها توانسته‌اند در نتیجه به کارگیری اینترنت اشیاء ظرفیت‌های خود را از لحاظ تجربه شخصی مشتری افزایش دهند. داده‌های به دست آمده از مشتری و محصولات و یا خدماتی که استفاده می‌کنند می‌تواند دیدی چند بعدی از میزان تجربیات و رضایتمندی فراهم کنند که قبلا قابل درک نبودند. با توجه به داده‌های اینترنت اشیاء که اغلب به صورت لحظه‌ای هستند، می‌توان به سرعت به مشکلات و درخواست‌ها‌ پاسخ داد. برای مثال، برخی از فرودگاه‌ها برای ارائه‌ی تجربه‌های بهتر برای مسافران از سنسورهای مبتنی بر اینترنت اشیاء (مخصوصا دوربین‌ها) استفاده می‌کنند. پله برقی‌های ازکارافتاده، نسخه‌ی پشتیبان از خطوط امنیتی، نقاط کثیف و نقاط کور می‌توانند مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرند و مشکلات یا ناراحتی‌ها بررسی شوند. علاوه بر این، فرودگاه‌ها می‌توانند با ارسال تیم‌های تعمیر و نگهداری یا باز کردن گیت، به ورود هواپیما‌ها و شمارش ترافیک، پاسخ دهند.

 

ارتقاع کارایی:

 شرکت‌ها همیشه به دنبال بازدهی، انعطاف‌پذیری و چابکی بیشتری که اینترنت اشیاء پدید می‌آورد هستند. به کارگیری اینترنت اشیاء در بخش‌های مختلف و اکوسیستم سازمان به معنای دیجیتالی کردن بیشتر فرآیندها است که به کاهش هزینه‌ها و افزایش سرعت کمک می‌کند. در این تحقیق، هدف ۳۷ درصد از مدیران ارشد از استفاده از امکانات اینترنت اشیاء، افزایش بهره‌وری و کارایی بوده است. زمانی این اثربخشی درک می‌شود که داده‌های سنسورها مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و تغییرات بدون دخالت انسانی انجام شوند. مثل زمانی که وسیله نقلیه‌ای برای رانندگی در مسیرهای سریع‌تر یا کوتاه‌تر هدایت می‌شود. یا مثلا، شرکت‌های معدن می‌توانند با نصب سنسور بر روی کامیون‌های بزرگ و سنگین، ترافیک را بهتر کنترل کنند. مثال دیگری که می‌توان زد، هواپیماهای بدون سرنشین هستند که در میدان‌های نفتی که اغلب در مناطق خطرناک هستند و از مدت‌ها قبل انسان‌ها مجبور بودند به آن‌ها دسترسی پیدا کنند استفاده می‌شوند، تا مشکلات مربوط به خطوط لوله یا تجهیزات را شناسایی کنند.

اینترنت اشیاء پیشنهادی ارزشمند برای شرکت‌ها و پیشروان اصلی تحول در کسب و کار است؛ زیرا داده‌ها و اطلاعات را برای ارائه‌ی ایده‌ها و روش‌های کسب و کار جدید به ارمغان می‌آورد. رهبران کسب و کار می‌توانند با کشف، ذخیره‌سازی و پردازش منابع داده‌‌ ارزشمند و متنوعی که از طیف وسیعی از دستگاه‌ها، سنسورها و سیستم‌های موجود در شرکت و جهان در دسترس هستند، درک کاملی از نیاز مشتریان خود کسب ‌کنند.